သဘာ၀နဲ႔ အနီးကပ္ဆံုးရွိေနေသးတဲ့ ရွမ္းျပည္ ပုံးအင္းေဒသကို သြားၾကရေအာင္

.

ေတာင္ေပၚေဒသမွာ ေနထုိင္ၾကတဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ စကားေျပာရတာ ၾကည္ႏူးစရာတစ္ခုပါ။

ဧည့္သည္ကို အၿပံဳးေလးေတြနဲ႔ ေႏြးေထြးေဖာ္ေရြၾကတာေတြ၊ တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ရိုးသားပြင့္လင္းမႈေတြကို ေျပာမယ္ဆိုရင္ ေျပာလို႔ေတာင္ကုန္မွာ မဟုတ္ပါဘူး ..။

ရွမ္းျပည္နယ္ထဲက ေရဦးေစ်းေလးအေၾကာင္း စေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒီေစ်းကေတာ့ ရြာငံၿမိဳ႕နဲ႔ ၆ မိုင္အကြာေလာက္မွာရွိပါတယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္ရဲ႕ ထံုးစံအတိုင္း ငါးရက္မွ တစ္ခါက်တဲ့ ေစ်းေန႔ေပါ့။ ရြာငံၿမိဳ႕အနီး၀န္းက်င္ကေနလာၾကတဲ့ ေစ်းသည္ေတြ ေစ်း၀ယ္ေတြနဲ႔ စည္စည္ကားကားလည္း ရွိပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ ေျမျပန္႔ပိုင္းကေန ကုန္လာေရာင္းၾကတဲ့ေစ်းသည္ေတြ၊ေဒသထြက္ သီးႏွံေတြလာ၀ယ္ၾကတဲ့ ေျမျပန္႔ပိုင္းက ေစ်း၀ယ္ေတြ၊ပဲြစားေတြနဲ႔ကုန္စည္ဒိုင္ေတြ စည္ကားလွတဲ့ ေရဦးေစ်းေလးပါ။

ၿမိဳ႕ျပအရပ္နဲ႔ကင္းေ၀းတဲ့ ေတာင္ေပၚေဒသတစ္ခုမွာ စားသံုးသီးႏွံေတြကလည္း သဘာ၀အတိုင္းစိုက္ပ်ဳိးထားတဲ့ လတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ေတြခ်ည္းပါ။ ၿမိဳ႕ျပမွာဆိုရင္ေတာ့ ဒါေတြကို ေအာ္ဂဲနစ္သီးႏွံေတြလို႔   ေခၚၾကမွာပါ။

ေနာက္တစ္ခုသဘာ၀က်က်ေတြ႕ရမွာကေတာ့ ၀ါးနဲ႔လုပ္ထားတဲ့ပလုိင္းေလးေတြကိုယ္စီလြယ္လို႔ ေစ်း၀ယ္ေနၾကတဲ့ ေဒသခံေတြပါ။ ဒီလိုသဘာ၀ဆန္တာေလးေတြဟာ ရိုးရာတစ္ခုကို   ျပသရာေရာက္သလို ကၽြတ္ကၽြတ္အိတ္သံုးစဲြမႈကိုပါ ေလ်ာ့နည္းေစလိမ့္မယ္ဆိုတာ အေသအခ်ာပါပဲ။

ကၽြန္မလည္း ပလိုင္းေလးတစ္လံုးလြယ္ၿပီး ေဒသခံေတြလို ေစ်း၀ယ္ၾကည့္ခ်င္တယ္ေလ။ ဒါနဲ႔ပဲ ေတာထဲကႏႈတ္လာၾကတယ္ဆိုတဲ့ သစ္ခြပန္းပင္ေတြကို အမွတ္တရ၀ယ္ျဖစ္သြားပါတယ္။ ဒီလိုမ်ဳိး သဘာ၀နဲ႔နီးနီးကပ္ကပ္ရွိေနဆဲျဖစ္တဲ့ ေနရာေလးမွာ သဘာ၀က်က်ေလး ေစ်း၀ယ္လိုက္ရတာကို ကၽြန္မ အျမဲတမ္းသတိတရရွိေနဦးမွာပါ။

ဒီရွမ္းျပည္နယ္ခရီးစဥ္အတြင္း ေနာက္ထပ္အၿမဲတမ္း သတိတရရွိေနဦးမယ့္ ေနရာေလးတစ္ခုလည္း ရွိပါေသးတယ္။ အဲ့ဒီေနရာေလးကလည္း အခုလိုမ်ဳိး သဘာ၀နဲ႔နီးကပ္ေနဆဲ ေဒသတစ္ခုပါ။ အဲ့ဒီေနရာေလးမွာဆိုရင္ ……….

… တစ္ႏွစ္မွာ ၆ လေလာက္ ေရပတ္လည္၀ိုင္းေနတယ္ …

… အင္းေလးေဒသမွာလိုပဲ ေလွကုိ ေျခနဲ႔ေလွာ္ၾကတယ္..

… ခါးေလာက္ရွိတဲ့ေရထဲမွာ စပါးေတြရိတ္သိမ္းၾကတယ္ …

… ေရထဲမွာ ၀ါးတန္းေတြထိုးၿပီး စပါးေတြလွမ္းၾကတယ္ …

… ၿပီးေတာ့ ဒီေနရာေလးကို ဒုတိယအင္းေလး…လို႔လည္း ေခၚၾကတဲ့ “ပံုးအင္းေဒသ” ျဖစ္ပါတယ္။

ပံုးအင္းဆိုတဲ့ေဒသေလးကေတာ့ ရွမ္းျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္း ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕၊ ဟိုပံုးၿမိဳ႕နဲ႔ ဆီဆိုင္ၿမိဳ႕အၾကားမွာ တည္ရွိေနတာပါ။ ကမာၻေက်ာ္အင္းေလးကန္နဲ႔ဆိုရင္ ေတာင္တစ္ေတာင္သာ ျခားပါတယ္။ ရွမ္းျပည္နယ္ၿမိဳ႕ေတာ္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ကေနဆိုရင္ ၁ နာရီေလာက္ ကားေမာင္းသြားလိုက္တာနဲ႔ ပံုးအင္းေဒသကို ေရာက္ပါၿပီ။

ဒီေဒသမွာ ဆန္စပါးစိုက္ပ်ဳိးေရးကို အဓိက လုပ္ကိုင္ၾကပါတယ္။ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားသိၾကတဲ့ နာမည္ေက်ာ္ ေနာင္မြန္ရွမ္းဆန္ဟာ ပံုးအင္းေဒသက ထြက္တာပါ။  ဒါေပမဲ့ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မသိေသးတာတစ္ခုကေတာ့ ပံုးအင္းေဒသဟာ ကုန္း ၆ လ ေရ ၆ လလို႔ ေျပာရတဲ့ေနရာတစ္ခုျဖစ္တယ္ဆိုတာကိုပါ။ ဇူလိုင္လကေန ဒီဇင္ဘာလထိက ေရ ၆ လ… ဇန္န၀ါရီလကေန ဇူလိုင္လဆန္းေလာက္ထိက ဆိုင္ကယ္ေတြ ကားေတြေတာင္ ေမာင္းလို႔ရတဲ့ ကုန္း ၆ လပါ..။

ဒါေၾကာင့္မို႔လည္း စပါးစိုက္ခ်ိန္မွာ ေရရွားၿပီး စပါးရိတ္ခ်ိန္မွာ ေရေတြျပည့္လို႔ ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျမန္မာလို ပံုးအင္း … ရွမ္းလို ထုင့္ပူင္းလို႔ေခၚတဲ့ ဒီေဒသဟာ တကယ့္ကိုလွပတဲ့ေဒသတစ္ခုဆိုတာ ျငင္းလို႔မရႏိုင္ပါဘူး။ ဒီေဒသေလးရဲ႕ ပတ္ပတ္လည္မွာဆိုရင္ ေတာင္တန္းေတြ၀ိုင္းရံ..ေနၿပီး ေတာင္တန္းေတြရဲ႕အလယ္မွာဆိုရင္ေတာ့ ရွမ္းေတာင္တန္းေတြဆီက စီးဆင္းလာတဲ့ ေကြ႕ေကြ႕ေကာက္ေကာက္ ေခ်ာင္းေလးတစ္ခု ရွိေနပါတယ္။ ဒီေခ်ာင္းကေတာ့ ပုန္းအင္းေဒသရဲ႕ အသက္ေသြးေၾကာလည္း ျဖစ္တဲ့ တံဘက္ေခ်ာင္းပါ။

အင္းေလးကန္အေရွ႕ဘက္မွာရွိတဲ့ ေတာင္တန္းနဲ႔ နမ့္ပြန္ေခ်ာင္းအေရွ႕ဘက္က လြယ္ေမာ ေတာင္တန္းၾကားမွာ လယ္ယာလုပ္ကိုင္လို႔ေကာင္းတဲ့ လွ်ဳိႀကီးတစ္ခု ရွိပါတယ္။ ဒီလွ်ဳိႀကီးကို ရွမ္းဘာသာနဲ႔ ပုန္းလို႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီလွ်ဳိႀကီးတေလွ်ာက္ကို သံုးပိုင္းခဲြလိုက္တဲ့အခါမွာေတာ့ လွ်ဳိႀကီးစတင္ရာဦးေခါင္းပိုင္းဟာ ဟိုပုန္း၊ အလယ္ပိုင္းဟာ ထုင္းပူင္း၊ အၿမီးပိုင္းဟာ ဟန္ပုန္းျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။

ေမြေတာ္ကၠဴေရာက္လို႔ အေရွ႕ဖက္ေစာင္းတန္းကေနၾကည့္လိုက္ရင္ လြင္ျပင္ႀကီးတစ္ခုကို လွမ္းျမင္ေနရပါတယ္။ အဲ့ဒါကေတာ့ အလယ္ပိုင္းမွာရွိတဲ့ ပံုးအင္းပါ။ ဒီလြင္ျပင္ႀကီးတစ္ခုလံုးကိုၿခံဳၿပီး ပံုးအင္းလို႔ေခၚပါတယ္။ အဲ့ဒီပုန္းအင္းေဒသမွာရွိတဲ့ရွမ္းရြာေလးတစ္ရြာကလည္း စိတ္၀င္စားဖို႔ေကာင္းပါတယ္။ ေနာင္စန္႔ရြာလို႔ ေခၚပါတယ္။

ေနာင္စန္႔ရြာကို လာဖို႔အတြက္ လမ္းညႊန္ေပးရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဟိုပံုးၿမိဳ႕ကေန ေနာင္မြန္ၿမိဳ႕ကိုကားနဲ႔လာၿပီး ေမာ္ေတာ္နဲ႔ဆက္သြားႏုိင္သလို ေတာင္ႀကီးမီးပံုးပ်ံကြင္းရွိရာလမ္းဘက္ကေန နမ့္စန္သြားတဲ့လမ္းအတိုင္း ထြက္လာၿပီး ပုန္းအင္းသို႔ ဆိုတဲ့လမ္းညႊန္ဆိုင္းဘုတ္ျပထားတဲ့အတိုင္း တည့္တည့္ဆက္သြားလိုက္ရင္ ေနာင္စန္႔ရြာကို ေရာက္ပါၿပီ။ 

ကၽြန္မတို႔ကေတာ့ ေတာင္ႀကီးဘက္ကေန ကားနဲ႔လာၾကတာပါ။ ဒါေပမဲ့ ေနာင္စန္႔ကို ေရာက္တယ္ဆိုရင္ပဲ ကားလမ္းဆံုးသြားပါၿပီ။ ဒါေၾကာင့္ ေရလမ္းနဲ႔ခရီးဆက္ဖို႔အတြက္ ကားကိုရြာအ၀င္တံတားအနီးမွာ ထားခဲ့ရပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေမာ္ေတာ္တစ္စီးနဲ႔ ရွမ္းမိသားစုတစ္စု ရွိရာကို ခရီးဆက္ရမွာပါ..။ ကၽြန္မတို႔အေနနဲ႔ ရွမ္းရြာေလးတစ္ရြာမွာ ရွမ္းတိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔အတူ တစ္ေန႔တာေနထိုင္သြားဖို႔ စီစဥ္ထားပါတယ္။

ပုန္းအင္းမွာေတာ့ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားေတြ အမ်ားဆံုးေနထိုင္ၾကၿပီးေတာ့ ပုန္းအင္းေက်းရြာအုပ္စုထဲမွာဆိုရင္ ေက်းရြာေပါင္း ၆၂ ရြာ ပါ၀င္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အခု ေနာင္စန္႔ရြာကေတာ့ အဲ့ဒီထဲကတစ္ရြာပါ။ ေနာင္စန္႔ ဆိုတာရဲ႕ ျမန္မာလိုအဓိပၸာယ္ကေတာ့ ဆင္အိုင္ ပါတဲ့။

ၿပီးေတာ့ ေနာင္စန္႔ရြာရဲ႕ ထူးျခားမႈတစ္ခုက ရြာရဲ႕အေနအထားဟာ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာေရာ ဟိုပံုးၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာေရာ .. ဆီဆိုင္ၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာပါ ပါ၀င္ေနတဲ့အတြက္ ရြာကို အပိုင္း သံုးပိုင္း ခဲြျခား ထားရတာပါ။ တစ္ပိုင္းခ်င္းစီမွာ သူႀကီးတစ္ဦးစီရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ စာသင္ေက်ာင္း၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းေတြကေတာ့ ဘံုအျဖစ္သံုးၾကတယ္လို႔ ေျပာျပၾကပါတယ္။ ကိစၥအ၀၀ကိုလည္း အတူတူပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကပါတယ္တဲ့။ယဥ္ေက်းမႈေရာ စိတ္ဓာတ္ေရာ စိတ္၀မ္းမကြဲ မပ်က္စီးေသးတဲ့ေနရာတစ္ခုလို႔ ဆိုရင္လည္း လြန္မယ္မထင္ပါဘူး။

ေနာင္စန္႔ရြာသူႀကီးရဲ႕အိမ္က အိမ္အႀကီးႀကီးျဖစ္ေပမယ့္ တိတ္တိတ္ဆိတ္ဆိတ္ျဖစ္ေနတာကို ကၽြန္မ သတိထားမိပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္မ်ားပါလိမ့္ …။ ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ စပါးရိတ္သိမ္းခ်ိန္လည္း ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္ သူႀကီးကိုယ္တိုင္လည္း စပါးရိတ္ဖို႔သိမ္းဖို႔ကိစၥေတြနဲ႔ အလုပ္မ်ားလွပါတယ္။

ညေနေစာင္းလာနဲ႔ တၿပိဳင္နက္ မိသားစု၀င္ေတြလည္း တျဖည္းျဖည္းစံုလာပါၿပီ …။

သူႀကီးရဲ႕အေမကလည္း တစ္ေနကုန္ ေစ်းသြားေရာင္းေနရာကေန ျပန္လာပါၿပီ။ ေစ်းေရာင္းတယ္ဆိုေပမယ့္ ေနာင္မြန္ေစ်းေန႔တစ္ရက္တည္းမွာပဲ ေရာင္းတာပါ။ ေနာင္မြန္ေစ်းေန႔မနက္ေစာေစာမွာ ေစ်းသြား၀ယ္ … ၿပီးေတာ့ ေလွတစ္စီးနဲ႔ တစ္အိမ္ခ်င္းသြားၿပီး တဆင့္ျပန္ေရာင္းတာလို႔ ဆိုပါတယ္။ ခုခ်ိန္ထိေအာင္ က်န္းက်န္းမာမာနဲ႔ ကိုယ္တိုင္ေလွေလွာ္ၿပီး သြားေနတုန္းပါပဲ ..။

ညစာအတြက္ ခ်က္ျပဳတ္ျပင္ဆင္ၾကတာကလည္း တကယ့္ကို စိတ္၀င္စားစရာပါပဲ …။ အခုခ်ိန္မွာ တစ္ေန႔ကို သံုးနာရီေလာက္သာ ကိုယ့္အားကိုယ္ကိုး လွ်ပ္စစ္မီးရတဲ့အေျခအေန ျဖစ္ေနဆဲပါတဲ့..

ေရ ၆ လျဖစ္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာဆုိရင္လည္း ေလွေလးတစ္စီးနဲ႔ အိမ္အလည္သြားၾက …

ကုန္း ၆ လအခ်ိန္မွာလည္း လမ္းေလွ်ာက္ရင္း အိမ္အလည္သြားၾကနဲ႔ပါ …

ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္ေတြ ေျပာျပၾကရင္း လွ်ပ္စစ္မီးမရွိတဲ့ညကို ျဖတ္သန္းရတာကလည္း အေတြ႕အႀကံဳအသစ္ တစ္ခုပါပဲ..။ ေနာက္တေန႔ၾကေတာ့ သူႀကီးနဲ႔အတူ စပါးရိတ္သိမ္းတဲ့ေနရာေတြကို သြားၾကပါတယ္ ..။ပံုးအင္းဟာ ရွမ္းရိုးရာစပါးရိတ္သိမ္းတဲ့ပံုစံကို ေတြ႕ရမယ့္ တစ္ခုတည္းေသာေနရာပါတဲ့ ..။

ဒီေနရာမွာေတာ့ စပါးပင္ေတြကို စက္နဲ႔ရိတ္ဖုိ႔ အဆင္မေျပပါဘူး။စပါးရိတ္ခ်ိန္ဆိုရင္ ဟိုး..မွာျမင္ေနရတဲ့အတုိင္း ေရထဲကို ကိုယ္တစ္၀က္ေလာက္စိမ္ေနၿပီးမွ ရိတ္ရပါတယ္။ ဒီလိုပံုစံနဲ႔ ေန႔တစ္၀က္ေလာက္ ရိတ္သိမ္းၾက.. ထမင္းစားခ်ိန္ေရာက္ရင္ေတာ့ ေလွေပၚမွာပဲ တက္စားၾက… ေရွးဘုိးဘြားေတြလက္ထက္ကတည္းက ဒီလိုေနထိုင္လာခဲ့ၾကတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အမ်ဳိးသားေတြက ေရထဲစပါးဆင္းရိတ္ေနခ်ိန္မွာ အမ်ဳိးသမီးေတြကေတာ့ ေလွတစ္စီးနဲ႔ စပါးေတြဆယ္ၿပီး ၀ါးတန္းေတြေပၚမွာ လွန္းၾကပါတယ္။ ေမာင္တစ္ထမ္း မယ္တစ္ရြက္လို႔ပဲ ဆိုဆို ရွမ္းအမ်ဳိးသားနဲ႔ အမ်ဳိးသမီးေတြဟာ လယ္ယာလုပ္ငန္းခြင္မွာ ကိုယ့္တာ၀န္ကိုယ္စီယူလို႔ စုေပါင္းလုပ္ေဆာင္ၾကတဲ့ အေလ့အထေလးတစ္ခုပါပဲ။

အခုျမင္ေနရတဲ့ စပါးႏွံေတြ ေရျမွဳပ္သြားရင္ ဆံုးရံႈးမႈေတြရွိလာမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေရပိုမတက္လာခင္ အၿပိဳင္ရိတ္သိမ္းၾကရတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ ဒီလို မိုးႀကီးၿပီး ေရတက္မ်ားတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြကို ၃-၄ ႏွစ္တစ္ခါဆိုသလို ႀကံဳရတတ္ပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ ဟိုးမွာျမင္ေနရတဲ့ ေရေပၚေပါေလာေပၚေနတဲ့စပါးေတြကို ေျခာက္သြားေအာင္လို႔ ၁၅ ရက္ေလာက္ ေနလွန္းၾကရပါတယ္။ ဒီစပါးေတြ ေျခာက္သြားရင္ေတာ့ အိမ္ကို သယ္သြားၾကၿပီး စပါးေျခြၾကရျပန္ပါတယ္ …။ ဒီေတာ့ ေရရွားခ်ိန္မွာ စပါးစိုက္ပ်ဳိး … ေရမ်ားခ်ိန္မွာ စပါးရိတ္သိမ္း … အေျခာက္လွန္း … စပါးေျခြ … ဒါေတြကေတာ့ ပံုးအင္းေဒသရဲ႕ နိစၥဓူ၀လုပ္ငန္းခြင္ပံုရိပ္ေတြပါ ..။

ဒီေနရာေလးကို ေရာက္ဖူးတဲ့သူေတြနဲ႔ အျငင္းပြားစရာေလးတစ္ခု ရွိႏိုင္တယ္ဆိုတာေတာ့ ႀကိဳေျပာထားပါရေစ။ ေရခန္းေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ေရာက္လာတဲ့သူေတြအတြက္ ဒီေနရာေလးဟာ ဖုန္တေထာင္းေထာင္းနဲ႔ ေျခာက္ကပ္ကပ္ေနရာလို႔ ျမင္ၾကမွာျဖစ္သလို ေရတက္ေနခ်ိန္မွာ ေရာက္လာတဲ့သူေတြကေတာ့ ဒီေနရာေလးဟာ ေလွကို မရွိမျဖစ္သံုးရတဲ့ေနရာ .. ၾကည့္ေလရာ ေရပတ္လည္၀ိုင္းလို႔ .. အင္းေလးကန္လိုပဲလို႔ ျမင္ၾကမယ့္ေနရာေလးတစ္ခု ျဖစ္ေနမွာပါ။

ဒီပံုရိပ္ေတြ … သဘာ၀အလွအပေတြ … ရိုးရွင္းလွတဲ့ ရွမ္းတုိင္းရင္းသားတို႔ရဲ႕ လူေနမႈပံုစံေတြနဲ႔ တစ္ရက္တာ ထိေတြ႕ခြင့္ရခဲ့ပါၿပီ ..။ သဘာ၀နဲ႔နီးနီးကပ္ကပ္ တည္ရွိေနဆဲေနရာေလးတစ္ခုမွာ အေတြ႕အႀကံဳအသစ္ေတြလည္း အမ်ားႀကီးရရွိခဲ့ၿပီလို႔ ဆိုရပါလိမ့္မယ္။